...KEWAJIPAN MENJAGA DIRI...


Asalamualaikum pembaca2 skalian... 
ak nk tny la kan kat korg2 sume, penting ke menjaga diri ni???? klu ak wat survey la kan... kompem la rmi yg akn ckp perlu dan penting... tp.. sjauh mne kesedaran kte 2k menjaga diri kte??? kdg2 kte lgsg xsdr akn dri kte ni bahawe kte sntse berdepan ngn risiko... terutama lg pmpn... zamn skrg ni... bpk sndri pn da xblh pcaye... tkt2 jd mcm peribahasa haruan mkn ank... jd klu ayah sndri xblh kte hrp 100%.. xkn nk hrp pkwe plak... pkwe lg la agknye 50% pn blm tntu lg... so yg kne jg dri sndri.. mstila kne dri kte sndri... tp apekah persdiaan kte nk hadapi keadaan ni??? 

rmi org zmn skrg ni da xmo blaja da seni mmprthnkn dri.. ak pn xtaw nape... pdhal e2 adlh slh 1 usaha kte 2k menjaga dri kte... moga ngn usaha kte 2.. tuhan akn membantu kte... slepas kte usaha.. br la kte brdoa supaya kte d slamatkn dr sbrg bahaye...  sbb klu kte tawakal pas2 berdoa je pn xgne tnpa usaha... kan3... tp...mmg ak akui... wlu tggi pn ilmu kte 2... tpp xblh lwn kuasa ALLAH.. kematian ttp xdpt d elak... tp biarla kte mati 2 dlm keadaan beriman... malah dlm Al-Quran pn ade menceritakan mengenai persdiaan menghadapi msuh...

“Dan bersedialah untuk menghadapi mereka( musuh-musuh Islam ) dengan segala jenis kekuatan yang termampu, daripada kuda-kuda perang yang ditambat untuk menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya sedangkan Allah mengetahuinya. Apa sahaja yang kamu nafkahkan pada jalan allah, nescaya akan disempurnakan balasannya kepada kamu dan kamu tidak akan dizalimi”

surah al-Anfal ayat 60

dr ayt ni kte da dpt lht da... bahawa Allah da mmg suh kte spy bersdia dgn ilmu2 perang... malah pd zaman Rasulullah sndri beliau belajar ilmu perang ni... ilmu memanah.. men pedang.. berkuda.. ini menunjukkn betapa pntg ilmu bela diri ini... 

MALAH kat malaysia ni pn ade byk ilmu bela diri yg ade 2k kte pelajari... belajarla wlupn sdikit.. moga2 bleh kte gune pd ms genting nnt... byk ilmu bela diri yg wujud.. kat cni sy ltkkn serba sdikit ilmu2 bela diri yg mashur kat negara kte ni...



SENI SILAT



MUAY THAI



KUNGFU




TAEKWONDO


 jadi, tpukla dada tny slera mane 1 yg anda plih 2k mnjga dri anda... belajar seni bela diri bkn untuk menjadi gns.. tapi utk menjadi berani... berani melawan musuh... dan berani menegakkn bnde yg betol... jd, latih dri anda untuk berani menghadapi msuh ISLAM...  bkn berani dan berlumba-lumba membuat dose... (peringatan kepada org rmi dan jge dri sndri.... huhuhu )


...SEKIAN...








ANTARA DUA DARJAT...


hahahaaaaaaaa.... sape yg pnh tgk cter ni??? ak rs sume org msti da pnh tgk kan... pd sape2 yg blm pnh tgk... cni ade review cket yg ak amek dr tenet

Tengku Zaleha ialah anak kepada Tengku Karim. Cerita bermula begini,
pada suatu hari, hujan turun dengan lebatnya. Kereta yang membawa Tengku Zaleha telah terkandas di dalam lumpur. Ghazali dan rakan-rakan pemuziknya membantu menolak kereta tersebut dan telah berkenalan dengan Tengku Zaleha yang tinggal di banglo Anggerik Villa. Pada majlis sambutan harijadi Tengku Zaleha, Ghazali dan rakan-rakannya telah dijemput membuat persembahan nyanyian. Hubungan Ghazali dan Tengku Zaleha semakin intim dan kelakuan Tengku Zaleha yang suka keluar bersiar-siar menimbulkan rasa marah kepada ayah Tengku Zaleha iaitu Tengku Karim yang begitu berbangga dengan darah keturunan raja dan memandang hina golongan kebanyakan. Tengku Karim kemudiannya melarang Tengku Zaleha keluar bercampur dengan orang kebanyakan. Walaupun begitu, permintaan Tengku Zaleha untuk belajar bermain piano telah diizinkan ayahnya yang tidak mengetahui bahawa guru piano tersebut iaitu Ghazali ialah kekasih anaknya. Apabila mengetahui hal sebenarnya, Tengku Karim mengarahkan supaya Ghazali dipukul sementara Tengku Zaleha dibawa ke Singapura untuk memisahkan mereka berdua. Rakan-rakan Ghazali yang datang membantu telah diberitahu oleh Tengku Karim bahawa Tengku Zaleha telah meninggal dunia. Selepas kejadian itu, hidup Ghazali menjadi tidak menentu dan tidak terurus. Tidak lama kemudian, muncul dua lelaki dan seorang wanita ke banglo Anggerik Villa. Wajah wanita tersebut sama seperti Tengku Zaleha tetapi Ghazali masih ragu kerana orang ramai tetap mengatakan bahawa Tengku Zaleha telah meninggal dunia. Pada suatu hari, selepas Ghazali membetulkan kerosakan piano di banglo Anggerik Villa, wanita tersebut terus memainkan lagu Getaran Jiwa yang telah diajar oleh Ghazali kepada Tengku Zaleha tidak lama dahulu.

dalam filem ni, ade slh 1 lagu feveret ak iaitu lagu getaran jiwa. mmg masyuk la.. tp tujuan ak cter psl cter ni bkn sbb nk promot ke hape... cm nk kte sdr, kte ni manusia xperlu smpi ade kasta antra kte... kte sma2 manusia.. wlu setinggi mane pn darjat kte... bl msuk tnds.. same je kte ni... 2 br msuk tndas... blm kre pndgn ALLAH kat kte lg... so jgnla smbg o bongkak ngn ape kte ade... jgn smpi xsdr dri n memandang hina pd org kbykn... 

huhuhu... ngarot2... sblm2 ni ak xpnh rs prbezaan darjat ni... tp br2 ni ak dah pn alami bnde gni... wlupn xde sbrg pghinaan berlaku... tp ak dpt rs la beza drjt 2 cmne... mmwatkn ak lbh sdr dri cket.. slame ni ak mmg xsdr diri... ngeh2... mentang2 ank datuk kama... (datuk ek.. bkn dato') 

berbalik kpd kenyataan td... jgnla memandang hina pd org len... wlupn die kje cikai2 jek.. mat2 o minah kilang... xpn cleaner... ataupun posmen... sbb tnpa dorg ni... sapela yg nk berkhidmat 2k mmbrshkn tnds, anta srt... kgkdg ak rs kje dorg ni lg mulia dr yg kje2 ceo... sbb khidmat yg dorg bg 2 blm tntu ceo nk wat... so better kte hrgai org2 kebanyakan ni.. xperlu berbangga dgn ape yg kamu ade... ingtla manusia ni sume same... yg mmbezakan kte cuma amalan...

sekian, selamat~



ni ade cket clip dr cter 2.. selamat menonton...


video



Aishiteru -Zivilia Band

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
Saat ku harus bersabar dan trus bersabar
Menantikan kehadiran dirimu
Entah sampai kapan aku harus menunggu


Sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
Hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
Kadang kuberpikir cari penggantimu
Saat kau jauh disana

[*]

Walau raga kita terpisah jauh
Namun hati kita selalu dekat
Bila kau rindu pejamkan matamu
Dan rasakan a a a aku
[**]
Kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
Terhapus ruang dan waktu
Percayakan kesetiaan ini
Pada ketulusan a a ai aishiteru


Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga
Entah penantianku takkan sia-sia
Dan berikan satu jawaban pasti
Entah sampai kapan aku harus bertahan


Saat kau jauh disana rasa cemburu
Merasuk kedalam pikiranku melayang
Tak tentu arah tentang dirimu
Apakah sama yang kau rasakan


Back to [*][**]


Satu sendiri pikiran melayang terbang
Perasaan resah gelisah
Jalani kenyataan hidup tanpa gairah
O…wu..wo..o..


Lupakan segala obsesi dan ambisimu
Akhiri semuanya cukup sampai disini
Dan buktikan pengorbanan cintamu untukku
Kumohon kau kembali


Kimita tuokukitemo
Kiminoi shuaguaratala
Shiniteruyo shiniteruyo





Gratisan Musik

JMT TEAM
Team Jaket Merah Tua (JMT) ditubuhkan pada tahun 2011 untuk menjalankan segala kerja-kerja & assignment yang diberikan oleh Ustaz Irfan Hilmi dalam subjek EThnic Relation. gamba ini d post hanyalah bertujuan untuk mencapap.. bkn dgn niat laen... tq

AWE


ZUL

BOB


ISMAT


ADJRIL


ABE WE

hensem x budak group aku??? sape2 nk kenalan silalah hubungi sy.. dorg sume msh bujang... haha... gmba ak jek xde.. sbb ak xske mencapap... hee... 

selamat~

NO TITLE...

Imam Ghazali: Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?


Murid 1: Orang tua


Murid 2: Guru


Murid 3: Teman


Murid 4: Kaum kerabat


Imam Ghazali: Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita
ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan
mati ( Surah Ali-Imran :185).


Imam Ghazali: Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?


Murid 1: Negeri Cina


Murid 2: Bulan


Murid 3: Matahari


Murid 4: Bintang-bintang


Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA
LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat
kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari
esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan
ajaran Agama.


Imam Ghazali: Apa yang paling besar didunia ini ?


Murid 1: Gunung


Murid 2: Matahari


Murid 3: Bumi


Imam Ghazali: Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA
NAFSU (Surah Al Araf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita,
jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.


IMAM GHAZALI Apa yang paling berat didunia?


Murid 1: Baja


Murid 2: Besi


Murid 3: Gajah


Imam Ghazali: Semua itu benar, tapi yang paling be! rat adalah MEMEGANG
AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan
malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah
pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut
menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka
kerana gagal memegang amanah.


Imam Ghazali: Apa yang paling ringan di dunia ini ?


Murid 1: Kapas


Murid 2: Angin


Murid 3: Debu


Murid 4: Daun-daun


Imam Ghazali: Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali
didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan
dunia, kita tinggalkan solat


Imam Ghazali: Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?


Murid- Murid dengan serentak menjawab : Pedang


Imam Ghazali: Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ! ini adalah
LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati
dan melukai perasaan saudaranya sendiri

24 JAM

Asalamualaikum...


selamat pg dunia... di pg ini... ingin sy nyatakan betapa sakitnye tubuhku ini... huhu... dlm tempoh 24 jam lps adlh hari yg sgt memenatkn bg ak n geng silat ak.. segalenye bermula pd pkul 10 mlm hari jumaat... kami tlh d minta utk trening deemonstrasi yg akn diadakan pd hari sabtu pkol 3 ptg.. so phm2la trening last minute ni.. kompem kne trening hard cket.. huhu.. da la tgnku skt.. msh xelok lg.. pttnye da elok da.. tp adela hamba ALLAH ni g genggam tgn ak.. sentap tgn ak ms ngah slm.. mmg haru la... nsb bek ko mmbe ak.. klu ko ni tah sape2... mmg pecah la telo ko..huhu... pas2 ktorg pn g la trening... gedun gedang gedun gedang... terening smpi kol 4 pg.. pas2 lthn yg sgt2 berinspirasi 2.. kami pn blk la blik.. skali br la ak tringt baju xbsuh lg... g la trkedek2 bsuh bj yg sgt2 byk 2... kol 6 br la siap... pas smyg2 ak pn pegila blok w 2k g program clat... latihan bersama ngn sume ahli dr pahang... ms ni la.. tgn ak mkn kritikal... nk menumbuk pn xblh.. rs mcm nk nges je ms trening.. lgsg xsyok trening ngn tgn skt.. sume bnde limited.. pdhal skt 1 tgn jek.. tgn kanan.. nk suap nsk pn pyh... hehe.. pas hbs program 2 kami pn trs g tc g wat demo.. pas2 ngn program strsnye kat kuantan... kol 2 pg td br la blk... 

moral of the story... dlm tmpoh 24 jam ni.. byk bnde yg ak blaja... mmg tol la kate2 org lame... dlm demo la korg akn dpt blaja bnde2 br.. pglmn2 br.. n plg pntg... hbgn korg ngn kgkwn korg akn mkn rpt... syesly smlm hari yg sgt best... sume rs pnt,,sume rs letih... rs mcm adil jek bl ak pn rs pnt same mcm korg..sbb slame ni ak xpnh pn rs pnt same2 korg.... huhu... hrp hbgn kte akn trs kekalan gini... 


                                                                  bersama dan bersatu ~

GAMBAR BERHANTU











NGAHAHAHAH.... style x gamba neh??? ni la teknik yg naruto name kan teknik genjutsu aka teknik ilusi... tp syes nmpk mcm gerak2... klu pndg lame2 nnt kpale jd pening... jakun2... huhu... ak rs ade antu la yg gerakkn lukisan neh.. sbb 2 ak pggl gmba brhantu... mmg WICKED !!!... papehal pn... selamat memeningkan pale anda..

AKU TENSEN !!!

aih... mlm ni rs sengal la plak.. nk stdy pn rs srabut... n ms br nk stdy td.. br ak sdr yg tgn ak ni skt.. xleh lg nk mnulis ngn laju.. bl start mnulis jek mulela... rs mcm mencocok2 jek kat tgn neh... tensen ak...aiseymen.. cmne nk jwb test esok neh... pening mak... hrp2 esk ok la.. ak da urut2 kasi jampi2 cket.. moge2 elokla hndaknye.. huhu.... 
k la.. doakan kejayaan hamba esok tuan2 dan puan2...







ROGOL...

Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa, sebuah keluarga besar telah pergi piknik di tepi pantai. Keluarga ini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak, ada tauke minyak, ada tauke minyak sawit, ada tauke getah, ada tauke emas dan macam- macam lagi. Namun, tidak mungkin dalam satu bakul buah itu, semuanya elok, pasti ada jugak yang busuk.


Sebenarnya kehidupan adik-beradik ini mula goyah selepas bapa mereka dibunuh secara kejam di Turki. Kehidupan mereka mula bertelagah sesama sendiri. Bagi abang-abang yang kaya, mereka melupakan adik- adik mereka yang miskin. Bagi adik-adik yang mula belajar hidup berdikari, maka berusahalah mereka membantu adik-adik yang miskin itu semampunya sambil menempelak abang-abang mereka yang mula lupa diri.


Satu hari, semasa keluarga ini berpiknik, seorang adik perempuan mereka telah diculik dan telah dicabul dengan kejam. Perlakuan ini berlaku di depan khemah abang-abang yang kaya ini. Pencabulan si adik
itu dilakukan oleh sekumpulan pendatang haram yang suka membuat kacau kehidupan orang lain. Adik-adik yang lemah ini hanya mampu memandang dengan kesayuan. Tetapi si abang-abang hanya melihat dengan keseronokan adik perempuan mereka dicabul kehormatannya di hadapan khemah mereka sendiri.


Tidak lama selepas itu pula, salah seorang adik lelaki mereka pula telah lemas dihanyut ombak. Salah seorang daripada mereka cuba menyelamatkan si adik yang lemas itu tetapi dihalang oleh abang atas alasan, marilah bawak berbincang dahulu. Jangan terburu-buru, bahaya. Akhirnya, di saat adik perempuan mereka diratah dengan penuh nafsu oleh sekumpulan pendatang haram itu, dan adik lelaki pula hampir kelemasan di tengah lautan, mereka telah duduk berbincang sambil makan makanan yang mewah-mewah dan minuman yang lazat-lazat.


Tajuk persidangan kita hari ini adalah, "Cara-cara menyelamatkan adik
perempuan yang dirogol dan adik lelaki yang kelemasan." Itulah kata
si abang sulung selaku pengerusi majlis.


Adik-adik yang lebih muda dengan bersemangat hendak terus bergocoh>dengan pendatang-pendatang haram tersebut, dan juga tanpa
menghiraukan keselamatan, ingin sahaja terus menyelamatkan adik
lelaki mereka yang semakin kelemasan itu. Tetapi dengan tenang si
abang-abang berkata,"Inilah orang muda, suka sangat ikut perasaan.


Cuba sikit hormat orang tua. Kita ambik jalan yang lebih berdiplomasi."
Akhirnya, si abang berjumpa dengan ketua pendatang haram tersebut.
"Ini resolusi kami. Jangan rogol adik kami lagi. Kalau nak sangat tubuh adik kami pun, cuba hentikan rogol tu dulu. Kita buat gencatan nafsu." Maka mereka pun berbincang. Sambil berbincang itu, pencabulan terhadap adik perempuan itu masih berjalan sambil ditonton oleh adik- beradik yang lain.


Tentang si adik lelaki yang kelemasan, seorang dari mereka cuba mendapatkan bot penyelamat, tapi dihalang oleh abang yang lain.
"Hoi monyet...senyaplah... pengkhianat!" Getus hati si adik yang tidak puas hati kerana bot penyelamat yang ada telah dibocorkan oleh abang-abang mereka.


Akhirnya adik-adik berdarah muda telah diketepikan. Bagi si abang, adik berdarah muda merosakkan keadaan sahaja. Adik-adik muda ada yang dikenakan akta Ikut Suka Aku, dikhatankan buat kali kedua, dirosakkan
khemahnya dan pelbagai lagi. Manakala, adik-adik perempuan muda pula ditakut-takutkan akan hilang kehormatannya.


Keadaan semakin genting. Adik-beradik tadi melakukan mesyuarat kununnya tergempar pula. Kali ni mereka agak sepakat. "Kami mengutuk
sekeras-kerasnya tindakan pendatang haram mencabul adik perempuan kami."

"Selamatkan adik kami yang kelemasan."


Tetapi mereka hanya memasang banner di sepanjang pantai tersebut. Dengan harapan, ada orang yang akan membantu mereka. Adik perempuan mereka semakin terus dicabul. Pakaian adik perempuan mereka sudah tidak ada lagi di tubuh. Adik-beradik tadi hanya terus menonton drama cabul mencabul itu dari dekat selepas bermesyuarat yang kununnya tergempar itu.


Adik lelaki mereka pula sekiranya tadi tangannya kelihatan, kini seolah-olah sudah hampir mati. Hanya menunggu malaikat maut datang mengambil nyawa. Lalu, diangkatlah lagi banner "Selamatkanlah adik kami yang kelemasan" setinggi-tingginya dengan harapan ada orang lain yang membantu.


Bila melihat banner itu tidak berkesan. Mereka bermesyuarat lagi. Dan mereka mengeluarkan banner yang baru. Yang lebih cantik dan mahal. Adik perempuan terus dinodai. Adik lelaki sudah semakin hanyut di tengah lautan... adik-beradik lain pula terus bermesyuarat dan mesyuarat untuk menghasilkan banner dengan wording yang lebih menarik....


Itulah kisah keluarga besar di satu tempat yang dirahsiakan namanya.


catatan :



+ adik perempuan itu bernama Palestin. 

+ adik lelaki itu bernama Iraq

+ abang-abang itu Pengerusi OIC (Cuba teka siapa?) & negara-negara Arab yang kaya raya 

+ adik-adik yang senyap itu negara umat Islam yang membangun / mundur.

+ adik-adik yang berdarah muda itu gerakan-gerakan Islam

+ mesyuarat itu pula ada mesyuarat OIC





jd... lu pk la sendri....renung2kan lah...

SETAHUN BERLALU

sudah setahun sejak last ak update blog yg tah pape ni... rs mls nk men tp mcm rs nk men blk.. tgkla ari2 yg mendtg nnt cmne... huhu... idop ak agk xmenentu skang ni.. tp ak hepi ngn hdp ak.. pnuh dgn mslh.. br la warna warni cket.. tiap insan akn hadapi sume mslh... klu xde mslh.. die bknla org name nye... sbb mmg Allah da ttpkn.. tiap manusia akn di duga dgn mcm2 dugaan.. so trime jela.. arini plak ak bgn lwt.. trlps bas so xg la klas... xpe kan lect sy xdtg.. sok2 sy dtgla.. jgn bg sy srt layang da la..huhu..  k la ek... jmpe lg pd ms akn dtg...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 2 3 go~

Aku org yg simple2 saja, mudah2 saja, tenang2 saja, n mcm2 lg saja....

Followers

Islamic Calendar

mari chetting2...

click la ek... ngeh2